Home
Basis
Uiting
Praktijk
Manager
Workshops
Boeken
Overzicht managementartikelen
|
|
Lees alles over lichaamstaal in het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk
|
Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij bol.com of Managementboek.nl
Authenticiteit: U bent uw eigen handelsmerk!
In deze tijd is het niet meer genoeg om mee te lopen met de massa; voor u een ander! Om mee te komen dient u zich te onderscheiden van de rest. U dient zich af te vragen waar u goed in bent en u daarin te specialiseren. Authenticiteit is van onschatbare waarde. Maak uzelf onmisbaar; maak uzelf onsterfelijk! Wees geen kopie van wat anderen al hebben laten zien, maar wees uniek en presenteer uzelf vanuit originaliteit. Laat uzelf inspireren door anderen, maar geef hetgeen u uitdraagt telkens een persoonlijk tintje. Van u is er geen tweede: maak dus van uw persoonlijke competenties een uniek handelsmerk!
De kracht van authenticiteit
Er is een oude wet in de nieuwe economie die zegt: ‘Als jouw werk door iedereen kan worden gedaan, dan zal er altijd ergens iemand te vinden zijn die het voor minder geld wil doen’, schrijft Telegraaf verslaggever Milco Aarts in zijn boek: Verkoop jezelf - Je bent meer waard dan je denkt. Tot op heden kon je het aardig redden als je redelijk je best deed, op tijd kwam en braaf je werk deed, maar de tijden zijn veranderd. Het hele punt is dat u zichzelf zult moeten onderscheiden. U bent uw eigen merk! Is het dan niet juist wenselijk om uzelf te spiegelen aan de ontwikkeling van succesvolle anderen; om hen te modelleren?
De beperking van het modelleren
Modelleren is een begrip uit het Neuro Linguistisch Programmeren. Het komt er op neer dat u het wiel niet hoeft uit te vinden als u wilt bereiken wat u wenst. Kijk slechts naar een ander die hetzelfde al bereikt heeft en kopieer simpelweg zijn hele doen en laten. Wat de ander kan, kunt u immers ook! En daar heeft u niet eens zoveel tijd voor nodig. De stappen die de ander nodig had om te komen waar hij is kunt u overslaan. U dient slechts de ander te spiegelen in woord en daad.
Het modelleren kent zeker een kern van waarheid. Natuurlijk kunt u anderen als voorbeeld nemen om uw persoonlijkheid te ontwikkelen, maar wat ontbreekt bij het eindproduct is uw authenticiteit. U bent een kopie van de ander geworden. Emile Ratelband, die zelf een boeiende passage over modelleren heeft geschreven in zijn boek: De Vuurloper, paste dit toe in zijn kortdurende politieke carrière. Het was duidelijk dat hij Pim Fortuyn trachtte te modelleren. Evenals Pim maakte hij de gang naar Leefbaar Nederland en toen hij er net als zijn voorbeeld uitgeknikkerd werd, richtte hij een partij op die zijn eigen naam droeg. Om Pim zo volledig mogelijk te modelleren deed hij zelfs een bod op zijn huis. De Nederlandse goeroe van het enthousiasme veranderde plotseling in een politicus met een boodschap. Het heeft hem niet geholpen. Door zijn eerdere optreden werd hij niet meer serieus genomen en omschreven als een clown. Zijn trouwe aanhangers verloren hun vertrouwen in hem omdat hij niet meer zichzelf was.
Onderscheiden van de rest
Het paradoxale is dat Emile Ratelband daarvóór juist iemand was die zijn bekendheid dankte aan het feit dat hij zich wist te onderscheiden van de middelmoot. Hij bleek werkelijk een ster in het enthousiasmeren van een groot publiek. Het feit dat veel mensen hem weinig serieus namen werd vooral veroorzaakt door het feit dat hij voor de camera’s dezelfde weidse gebaren en krachttermen gebruikte als voor een publiek van duizend man. Op een beeldscherm van vijfenzeventig centimeter doorsnee is dat wel erg nadrukkelijk!
Toch had iedereen die beeldvorming. Velen die zijn presentaties hebben bijgewoond en ook de mensen die zijn boeken hebben gelezen, zagen hem wel degelijk als een persoon met een geloofwaardige inhoudelijke boodschap en een krachtdadige uitstraling. Ook dit optreden is trouwens een product van het modelleren geweest. In dit geval moduleerde hij Antony Robins, de motivatiegoeroe die als eerste de theorieën van Bandler en Grinder over NLP praktisch toepaste in het Amerikaanse bedrijfsleven. Ditmaal met meer succes, omdat het Ratelband blijkbaar lukte om Robins te modelleren maar tegelijkertijd iets van zichzelf te behouden.
Laat u gerust inspireren
Anderen kunnen zeker een bron van inspiratie zijn bij alles wat u doet, maar eigenheid is absoluut wenselijk. Er wordt al genoeg gekopieerd! Plakt u bijvoorbeeld maar eens een willekeurige zin uit een veelbezochte website in een zoekmachine. De kans is groot dat u meerdere vermeldingen krijgt van hetzelfde artikel op verschillende plekken. En dan mag u blij zijn als de bron vermeld wordt. Zo kan iedereen een website vullen!
Maar ja, over alles is al geschreven, wordt wel gezegd. Zo origineel kun je dan toch niet meer zijn? Inderdaad is over alles wel eens geschreven, maar uw persoonlijke accent kan een verhaal op een unieke manier doen leven. De ideeënbokaal is nog lang niet vol; er kan nog veel meer bij! Wat een ander heeft gezegd of geschreven is leerzaam, zelfs als u het er niet mee eens bent. Het kan u helpen om weer nieuwe inzichten te vormen of interessante stof bieden om op voort te borduren. Een citaat of een metafoor op de juiste plek kan de betekenis van wat u wilt uitdragen zeker versterken, maar dient liever niet op zichzelf te staan.
Laat anderen u inspireren, maar vertrouw op uw eigen ingevingen. Tracht de woorden die u gebruikt in de juiste volgorde te zetten om uw persoonlijke gedachten zo sprekend mogelijk uit te drukken. Dit geldt in feite voor alles wat u schrijft, zegt of doet. Conformeer u gerust aan de mode, maar geef uw uitstraling tegelijkertijd ook een stukje eigenheid. Humor is pas echt leuk als deze origineel gebracht wordt en u een relatie kunt leggen met de situatie op dat moment. Liever geen grappen die klakkeloos worden opgelepeld uit de moppentrommel. Gesprekken worden interessanter als u zich weet in te leven in de ander en u uw bijdrage voorziet van een persoonlijke noot. Uw gehele presentatie dient steeds te passen in de context en aan te sluiten bij de mensen. Niet wat u doet is het belangrijkst, maar hoe u het doet! Breng eigenheid en originaliteit in uw management en dit maakt u tot een onvervangbare leidinggevende.
tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.
Meer informatie
Hoofdstukindeling
Online bestellen
Overzicht artikelen voor managers I
Homepage lichaamstaal
Informatie
Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of
vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.
|
Boeken op onderwerp:
imago en identiteit
persoonlijkheid en karakter
authenticiteit
authentiek leiderschap
mensenkennis
gevoel
|