Home
Basis
Uiting
Praktijk
Manager
Workshops
Boeken
Overzicht managementartikelen
|
|
Lees alles over lichaamstaal in het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk
|
Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij bol.com of Managementboek.nl
De kracht van humor als managementinstrument
Vindt u humor belangrijk in uw werk? Daarover hoeven we waarschijnlijk geen enquête te houden want er zullen maar weinig managers zijn die dat niet vinden. Met humor kunt u bepaalde zaken relativeren, waardoor een gespannen gesprek een stuk luchtiger wordt. Tijdens een voordracht over een saai onderwerp kan humor ervoor zorgen dat de toehoorders betrokken blijven.
Een vrolijke manager
Lachen is gezond! Dit geldt zeker ook voor de manager die met een gepast gevoel voor humor zijn medewerkers tegemoet treedt. Deze manager heeft niet alleen plezier in zijn werk, maar zijn geestigheid en spontaniteit dragen bij aan de kwaliteit van zijn management. Deze manager is grappig op zijn tijd, maar beseft goed dat het niet bij zijn positie past om voortdurend de lollige broek uit te hangen. Steeds stemt hij zijn presentatie af op persoon en situatie.
Lachen mét de medewerkers
De manager waarover ik spreek neemt zijn werk serieus maar weet op zijn tijd de zaken te relativeren. Hij kan lachen als zich een komisch voorval voordoet. Ook houdt hij er van om tijdens zijn presentaties af en toe een grappige kwinkslag te plaatsen. In tegenstelling tot wat u misschien zou verwachten is deze manager echter geen moppentapper. Hij is zelfs niet eens zo'n groot liefhebber van voorgekauwde humor. Deze manager begrijpt dat de humor op straat (en op het werk) ligt. Hij herkent de komische situaties die zich in zijn werk voordoen en anticipeert daarop.
Hij weet wel goed wanneer zijn gevatheid niet op zijn plaats is en toont zich dan een serieus luisteraar. Het lukt hem echter toch regelmatig om ook in moeilijke situaties de spanning wat te breken door een luchtige opmerking te maken, soms met een vleugje zelfspot. Telkens zorgt hij ervoor dat zijn humor niet ten koste gaat van anderen of dat deze kwetsend is.
Hij heeft groot respect voor zijn medewerkers; hij lacht dan ook liever mét zijn medewerkers en niet zozeer óm hen. Hij uit zich niet schertsend over een collega nadat deze is vertrokken. Het voor de gek houden van anderen vindt hij sowieso niet passend, laat staan leuk!
Aangaan van een nieuw contact
Tijdens een eerste ontmoeting, maakt de manager een ontspannen indruk maar lacht daarbij nog niet meteen al te breed. Eerst wil hij deze toekomstige relatie en ook diens gevoel voor humor beter leren kennen. Hij weet dat iedereen een eigen manier van humor heeft en probeert zich daarbij zoveel mogelijk aan te sluiten. Voorzichtig probeert hij een grapje en let op de mimiek van de ander om te zien of dit goed valt. Hij spot niet en zorgt dat zijn humor passend is in zijn verhaal. Zo voelt de nieuwe relatie al snel dat de pret van de manager niet ten koste gaat van hemzelf.
Een plezierige uitstraling
Deze manager treedt zijn collega’s vaak met een gemeende glimlach tegemoet en verwelkomt hen soms met een komische opmerking. De medewerkers weten dat de manager wel degelijk serieus is, maar dat hij de zaken ook weet te relativeren en een grapje op zijn tijd waardeert. De houding van deze manager zorgt ervoor dat de anderen zich snel op hun gemak voelen en dit nodigt hen uit om zelf ook niet voortdurend serieus te hoeven zijn.
De manager lacht makkelijk om de grapjes van een collega, ook als deze een beetje pesterig zijn. Deze manager heeft een plezierige uitstraling en luistert soms met pretoogjes naar de verhalen van anderen.
Lachen is gezond
Deze manager ervaart zelf dat lachen inderdaad gezond is. Hij krijgt niet zo snel een maagzweer en raakt ook niet zo makkelijk burned out. Elk contact met mensen is voor hem een feest en daarom gaat hij telkens met plezier naar zijn werk. Hij werkt serieus, maar tegelijkertijd merk je dat hij soms binnenpretjes heeft over de ludieke situaties die zijn werk hem biedt. Zijn vrolijke uitstraling maakt hem ook een prettige collega. Geen joker die voortdurend de lollige broek uithangt, maar wel iemand waarvan je op zijn tijd iets grappigs kan verwachten.
tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie
Meer over lachen, humor en ontspanning
De basisemotie vreugde
Een glimlach doet wonderen
Hoe ontspannen is jouw glimlach?
Wat je met een glimlach kunt bereiken
De betekenis van lachen
De kunst van het relativeren
Vreugde op het werk
Oefening: een prettige glimlach
Bekijk hier een overzicht van de artikelen van Frank van Marwijk
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.
Meer informatie
Hoofdstukindeling
Online bestellen
Overzicht artikelen voor managers I
Homepage lichaamstaal
Informatie
Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of
vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.
|
Boeken op onderwerp:
glimlach
lachen
humor
expressie
uiterlijk
uitstraling
emotie
|