Home  Basis  Uiting  Praktijk  Manager  Workshops  Boeken  Overzicht
 managementartikelen


 


bol.com Partner

Manipuleren aan de vergadertafel

Lees alles over lichaamstaal in
het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk

Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij
bol.com of Managementboek.nl

Frank van Marwijk
Hoe sfeerbepalend bent u?
Artikel van Frank van Marwijk

De artikelen van Frank van Marwijk verschijnen tweewekelijks op www.managersonline.nl

Kijk hier voor het overzicht op deze site: artikelen van Frank van Marwijk voor managers.


Hoe sfeerbepalend bent u?

De dagen zijn kort. Buiten is het koud en donker. Binnen is het aangenaam, knus en gezellig. De geur van dennengroen doordringt uw huiskamer. Er klinkt zachte muziek en de ruimte wordt gevuld door het zachte licht van brandende kaarsjes. U bent samen met de mensen die het meest belangrijk voor u zijn en met hen geniet u van een hapje en een drankje. Uw kinderen zingen kerstliedjes bij de kerstboom en verhogen de huiselijke sfeer. Aan de deur van de huiskamer hangen wenskaarten van uw dierbaren.

Het jaar is bijna voorbij. Met knallend vuurwerk neemt u afscheid van het oude en maakt u plaats voor het nieuwe. U geniet van oliebollen en champagne. Met gezelschapsspelletjes verhoogt u de stemming. Het is de tijd om elkaar het allermooiste te wensen. Het is tijd voor goede voornemens.

Wat zegt uw gevoel?
Brengt het bovenstaande iets bijzonders bij u teweeg? Als dat zo is dan zijn de gevoelens die u er bij heeft waarschijnlijk nauwelijks te beredeneren. Het is de sfeervolle ambiance die uw stemming bepaalt. Het samenzijn, de muziek, het gedempte licht en de zachte geuren roepen gevoelens van vroeger bij u op. Het herinnert u aan de tijd dat u met uw ouders aan het kerstontbijt zat en genoot van de sfeer van dat moment. Om deze warme gevoelens te herbeleven herhaalt u wat u toen al deed. U zorgt ervoor dat uw huiskamer gezellig is aangekleed en doet moeite om de maaltijd tot een knus samenzijn te laten worden. Al eerder schreef ik een artikel over de sfeer van december. De sfeer die u creëert is bepalend voor ieders ervaring. Het gaat over het goede en vertrouwde gevoel dat mensen daar bij hebben.

Wat zegt uw verstand?
Als u slechts beredeneert wat u daarvoor moet ondernemen, komt het geheel u misschien onzinnig over. Het lijkt bijvoorbeeld een dwaas idee om vlak na Sinterklaas opeens een vers gekapte spar in uw woning te slepen en deze vol te hangen met lampjes en ballen. Anderen verklaren deze gewoonte misschien vanuit hun religie. Maar het opzetten van een boom heeft in ieder geval niets met het christendom te maken. Traditioneel stamt dit gebruik af van het heidense lichtfeest waarin, vlak na de kortste dag, de terugkeer van het licht werd gevierd. Mensen vierden het lengen der dagen met groenblijvende planten en kaarsen.

Misschien plaatst u geen boom in uw huiskamer. Wellicht vindt u het onzinnig om een nieuwjaarswens toe te zenden aan een relatie die u de dag daarna weer ontmoet. Houd er dan wel rekening mee dat een ander dat verschillend kan ervaren. Als u totaal ongevoelig zou zijn voor sfeer, zou u ook de muren van uw woning niet hoeven te behangen of te sauzen, want erg functioneel is dat ook niet. Met het laagje papier of verf dat u op de wand aanbrengt camoufleert u alleen de grauwe muur waardoor uw huiskamer er aantrekkelijker uitziet. Dit zou u zo kunnen zien. Toch zorgt het behang niet alleen voor een nette afwerking. Het is ook bepalend voor de stijl die uw huis heeft en de huiselijkheid die het biedt. De fijne nuances, zoals de wandbekleding, de vloerbedekking en de meubels die u kiest, bepalen de sfeer in uw woning: modern of klassiek. Het bepaalt uw ervaring. Het zorgt ervoor dat u zich thuis voelt of niet.

Het vuurwerk met Oud en Nieuw werd ooit afgestoken om kwade geesten te verjagen. Deze betekenis is voor ons ook verdwenen. Het opzetten van de kerstboom en het afsteken van vuurwerk zijn alleen nog tradities die de sfeer van Kerst en Oud en Nieuw bepalen. Ze zorgen voor de vertrouwde ambiance die ons nostalgische herinneringen biedt waar we ons goed bij voelen. In onze beleving hoort dit alles er gewoon bij; niet meer en niet minder.

Oproepen van positieve gevoelens
Kerstmis en Oud en Nieuw zijn feesten die bij de meeste mensen een positief gevoel van sfeer oproepen. De media en de commercie spelen daar graag op in. In deze tijd is de televisieprogrammering gevuld met romantische kerstfilms en sfeervolle lifestyle- en culinaire programma’s. Winkelketens adverteren met cadeautips. De kredietcrisis heeft zijn weerslag op het koopgedrag van consumenten, maar nog niet met Sinterklaas en Kerst. De sfeervolle traditie heeft blijkbaar zo’n hoge gevoelswaarde dat mensen daar nog niet op willen bezuinigen. Ook anderen commerciële bedrijven trachten de sfeer van kerst over te brengen op hun relaties. Als het een bedrijf lukt om een goed gevoel op te roepen bij klanten, zullen deze ook positieve associaties bij het bedrijf krijgen. De gevoelens van klanten worden beïnvloed door de sfeer die een bedrijf uitstraalt. En ook op de medewerkers van het bedrijf zelf heeft de sfeer effect.

Bent u sfeergevoelig?
Sfeer kan te maken hebben met de entourage in het gebouw en met de manier waarop de mensen met elkaar omgaan. Als de sfeer verandert, kan dat zijn weerslag hebben op het welzijn van de mensen. Toch blijkt niet iedereen daar even gevoelig voor. Ik heb eens een vergadering bijgewoond waar het team met hun leidinggevenden de sfeer in de organisatie besprak. De medewerkers verweten hun leidinggevenden dat zij weinig gevoel toonden. Zij verstonden volgens hen niet de kunst om zich goed in te leven in hun medewerkers. De leidinggevenden op hun beurt beschreven de bijeenkomst als overmatig emotioneel. Ze weerlegden alles met inhoudelijke argumenten en gaven te kennen niet te snappen waar het nu eigenlijk over ging.

Sfeer heeft te maken met gevoelsmatige associaties. Iedereen heeft deze niet in even grote mate. Dit kan leiden tot wederzijds onbegrip. Als manager is het belangrijk dat u zich enigszins leert te verplaatsen in de gevoelens van uw medewerkers, ook als u deze gevoelens zelf niet zo beleeft. Irreële ideeën en verwachtingen hoeven helemaal niet zo irreëel te zijn als u zelf denkt. De gevoelens die mensen hebben bij sommige gedragingen zijn niet altijd zo goed te beredeneren. Denk maar weer terug aan de kerstboom die u in uw huiskamer plaatst. Functioneel is dat feitelijk niet. Het is dan ook niet de boom in huis waar u warme gevoelens krijgt, maar de sfeer die aan deze traditie gekoppeld zit. Met het plaatsen van een boom in uw huis en de gedachten die u daarbij heeft, schept u een bepaalde illusie in uw beeldvorming. De boom is gekoppeld aan de sfeer die u daarbij ervaart.

De sfeer in uw bedrijf
Elk bedrijf heeft zijn eigen sfeer. Dit betekent dat elk bedrijf zijn eigen associaties oproept. Zo maakt het een groot verschil of uw bedrijf gevestigd is in een monumentaal pand of in een groot gebouw met een moderne uitstraling. Dit zal een ander gevoelsmatig effect teweeg brengen bij de mensen die u bezoeken. Maar zelf draagt u ook bij aan de sfeer in het bedrijf. Uw uitstraling en manier van doen zijn bepalend voor hoe een gesprek of vergadering aanvoelt. Daarbij gaat het vaak niet alleen om wat u zegt, maar om de manier waarop u dat zegt. Ook maakt het verschil of u rekening houdt met de omstandigheden. Ik ken bijvoorbeeld een manager die altijd een opgejaagde indruk maakte. Zij praatte snel, liep vlug door de gang en liet tijdens vergaderingen altijd een bepaalde tijdsdruk merken. ‘Laten we verder gaan’ en ‘Kun je het kort houden’, waren geijkte uitspraken. Haar voortdurende haast werd kenmerkend voor de sfeer. Andere medewerkers gingen dit overnemen en als de manager afwezig was, liet haar vervanger op dezelfde manier blijken dat er opgeschoten moest worden. De haastige spoed zorgde ervoor dat er zelden tijd werd genomen voor gedegen besluitvorming.

Dit is slechts een voorbeeld van hoe de sfeer bepalend kan zijn voor de resultaten. Wat de sfeer in uw organisatie is, is lastig beet te pakken. Sfeer is namelijk niet zo concreet. Het gaat om subjectieve ervaringen en gevoelens die ook nog per persoon kunnen verschillen (zelf associeer ik de sfeer van Kerst bijvoorbeeld eerder met Duitstalige engelenkoren en minder met Jingle Bells of Rudolph the Red-Nosed Reindeer). Toch laat de heersende sfeer zich vaak kennen door het gedrag en de uitspraken van de medewerkers. Probeer eens te ontdekken wat de sfeer bepaalt in uw organisatie en welke rol u daar zelf in heeft.

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Lichaamstaal bij baby's Frank van Marwijk   Lichaamstaal bij baby's  
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.

 Meer informatie
 Hoofdstukindeling
Online bestellen

Overzicht artikelen voor managers I Homepage lichaamstaal


Manipuleren kun je leren

geschreven door lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk


Meer dan 30.000 exemplaren!
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Informatie

Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.

Bodycom Lichaamscommunicatie
Voorschoten
K.v.K. Haaglanden 28088572
https://www.lichaamstaal.nl
e-mail:
telefoon: 06 16024219


De emoties bij de kredietcrisis Manipuleren aan de vergadertafel

Terug naar Index









Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
relativeren
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen

Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren
Een nieuwe uitdaging? Zet dan je schouders eronder! Valt het uiteindelijk tegen? Haal dan je schouders op! #lichaamstaal #relativeren.

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren


Manipuleren kun je leren
Meer dan 30.000 exemplaren!
Manipuleren kun je leren
Frank van Marwijk schrijft over subtiele lichaamstaal en beïnvloeding via onbewuste kanalen in zijn boek Manipuleren kun je leren

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com


Het groot complimentenboek
Het groot complimentenboek
Er is nu een vernieuwde druk van Het groot complimentenboek .

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer complimenten


Lichaamstaal bij baby's
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk.

Meer informatie
Hier bestellen.


Boek: Lichaamstaal
Alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Lichaamstaal, Frank van Marwijk
Het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie.

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com





Nieuwe pagina's:
Lichaamstaal in het onderwijs
Complimenten in relaties
Persoonlijke lichaamstaal
Combinaties van lichaamssignalen
Ruzie maken
Expressiespel
Schaduwen lezen?
Ogentest
Gedachtenlezen?
Ik weet het niet...

Laatste artikelen:
Evenwicht werk en privé
Flexibel doelen stellen
Grip op emoties
Representatief overkomen
Urgent en belangrijk
Les in mensenkennis
Verspillingen voorkomen
Sprakeloze aansturing
Speelse complimenten
Hoe gemiddeld ben je?
Nieuwjaarsconference
Geslaagde voornemens
Meer structuur

Meer artikelen van
Frank van Marwijk