Home  Basis  Uiting  Praktijk  Manager  Workshops  Boeken  Overzicht
 managementartikelen


 


bol.com Partner

De maskers die mensen dragen

Lees alles over lichaamstaal in
het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk

Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij
bol.com of Managementboek.nl

Frank van Marwijk Wat zegt uw bureau over uw persoonlijkheid?
Artikel van Frank van Marwijk

De artikelen van Frank van Marwijk verschijnen tweewekelijks op www.managersonline.nl

Kijk hier voor het overzicht op deze site: artikelen van Frank van Marwijk voor managers.


Wat zegt uw bureau over uw persoonlijkheid?

Uw persoonlijke ruimte is een stukje van uzelf. De manier waarop u uw kantoor en bureau inricht, vertelt iets over uw persoonlijkheid. De spullen die u meebrengt, kunnen u status geven of er juist voor zorgen dat u als gezellig maar weinig serieus gezien wordt. Maar ook door de manier waarop u werkt laat u sporen na waardoor anderen aan uw kantoor en bureau kunnen zien wat u voor een type bent. Bekijk uw eigen werkplek eens, het zegt veel over u. Verder leert u hier de persoonlijke omgeving van uw collega’s en medewerkers beoordelen.

Welkom thuis!
Mensen hechten veel belang aan persoonlijke ruimte voor zichzelf. De ruimte waarin we wonen, richten we in naar onze eigen smaak, zodat we ons er prettig in voelen. Deze plek waar we leven moet ‘huislijk’ zijn. We moeten ons er ‘thuis’ voelen. In deze persoonlijke ruimte kunnen we ons terugtrekken, alleen of met mensen die ons vertrouwd zijn. Ook kunnen we ons zo nodig afzonderen zonder lastig gevallen te worden door anderen. Deze ruimte is ons persoonlijke domein - ons nest - ons territorium. We zijn trots op onze persoonlijke ruimte. We nodigen graag gasten uit om er met ons te verblijven. Maar dan wel op een tijdstip dat wij daar klaar voor zijn. We poetsen onze ruimte dan eerst op en zorgen dat ook de ander een indruk kan krijgen van het knusse gevoel dat onze ruimte ons biedt.

De ruimte en de bewoner
De aanblik van een woonverblijf zegt veel over diens bewoner. Hoe heeft hij zijn persoonlijke ruimte ingericht? Welke stijl heeft hij gekozen: klassiek of modern? Heeft hij het opgeruimd, of is het (gezellig) rommelig? Heeft hij de ruimte gevuld met spullen of is het relatief leeg? Hoeveel persoonlijke ruimte (territorium) heeft hij nodig? Dat blijkt uit de plaats die hij voor zichzelf reserveert. Heeft hij bijvoorbeeld een grote stoel of plek die alleen voor hem is?

Inrichting van de werkplek
Mensen voelen zich vertrouwd in hun eigen ruimte, dit geldt ook voor de kantooromgeving waar we de hele dag moeten verblijven. Kantoren zijn vaak ingericht met systeemmeubilair dat koud en afstandelijk aanvoelt. Kijk eens naar het bureau waar u nu aan werkt en vraag u af of u dat ook in uw huiskamer zou willen neerzetten. Waarschijnlijk is dat niet zo. Om ons vertrouwd te voelen, willen we ook onze werkplek naar eigen smaak kunnen inrichten, zodat we er op ons gemak voelen. Volgens de Amerikaanse psychologe Meredith Wells voelen mensen zich zekerder als ze hun werkruimte persoonlijk kunnen inrichten.

In deze tijd waar de flexplek en de clean desk policies gemeengoed zijn, is dat niet altijd gemakkelijk. Bovendien mag u niet altijd grote veranderingen aanbrengen in de stijl van de ruimte waarin u werkt. Ik ken een manager die haar eigen gordijnen had opgehangen in haar werkkamer. Maar daarop werd zij meteen aangesproken omdat die stijl niet paste bij de uitstraling van de instelling waarin zij werkte. Vaak worden er daarom kleine accessoires meegenomen om de werkruimte wat persoonlijker te maken.

Ruimte en status
In mijn eerdere artikel: Wat is uw plaats in de organisatie? schreef ik al iets over de status die een werkplek kan bieden, daarbij geldt:
  • veel ruimte heeft meer status dan minder;
  • privé ruimte heeft meer status dan gedeelde ruimte;
  • hoge ligging (in het gebouw) heeft meer status dan laag gelegen;
  • dichtbij 'de machthebbers' heeft meer status dan verder af;
  • binnen heeft meer status dan buiten.
  • een hoekkamer heeft meer status dan één in een rij
  • een massieve deur heeft meer status dan één met ramen (inkijk).
Maar ook door de inrichting van de ruimte kan status worden gecreëerd. In veel bedrijven is dit zichtbaar. De hoogste directeur heeft niet alleen de grootste kamer, op de mooiste plek. Hij heeft ook het grootste bureau, het dikste tapijt en de warmste kleuren (meubilair van donker hout geeft bijvoorbeeld meer status dan licht hout). Als geen ander mag hij zelf de inrichting van zijn ruimte bepalen en die mag afwijkend zijn van de rest. In deze kamer zult u voorwerpen zien die de grootsheid van de ruimte benadrukken zoals een grote spiegel, portretten aan de wand of een gevulde boekenkast. Het bureau staat midden in de kamer. Deze persoon omringt zich graag met stijlvol design. Ook dat geeft status en aanzien.

Uw eigen werkplek
De inrichting van een werkplek geeft een afspiegeling van de persoon die daar werkt. Volgens de Amerikaanse psycholoog Sam Grolling, schrijver van het boek: De geheime taal van dingen zijn er twee manieren waarop we onze persoonlijke uitdrukking geven aan een kantoor. We doen dat met identiteitsclaims en sporen van gedrag.

1. Identiteitsclaims
Met identiteitsclaims bedoelt Grolling de neiging van mensen om hun omgeving persoonlijk te maken met voorwerpen zoals een foto, een tegeltje met een spreuk, een schilderij of een souvenir uit een land waar u op vakantie bent geweest. Door deze voorwerpen neer te zetten op uw werkplek geeft u aan dat deze werkplek een stukje eigen territorium is. U laat er ook mee weten hoe u gezien wil worden door uw collega’s. Wilt u bijvoorbeeld graag sportief overkomen, dan hangt er bij u misschien een poster van uw sportclub. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van hoe identiteitsclaims (voorwerpen op uw werkplek) iets kunnen vertellen over uw persoonlijkheid.

Persoonlijke foto’s
Misschien hebt u een foto op uw bureau staan van uzelf en/of partner en kinderen. Daarmee combineert u werk en privéleven. U zegt ermee dat u hier werkt, maar het belang van uw privéleven voorop stelt. Het maakt verschil in welke richting het fotolijstje wijst. Is het naar uzelf gericht, dan is het als een soort zelfbevestiging. Is het echter een beetje naar buiten gedraaid, dan wilt u uw trots over uw gezin vooral aan anderen laten blijken. Als u geen fotolijstje neerzet, kunt u uw persoonlijke foto ook op het bureaublad van uw pc plaatsen. Zo neemt u hem ook gemakkelijk mee naar uw flexplek.

Posters/schilderwerken met een concreet onderwerp
Als u posters ophangt met een afbeelding van een landschap, sport of idool geeft u blijk van uw persoonlijke interesse. Dat klinkt wellicht vanzelfsprekend, maar het is interessant omdat u op dezelfde manier inzicht krijgt in de interesses van anderen. Als u bij een klant op bezoek gaat die een schilderij van Kreta heeft hangen, heeft u meteen een aanknopingspunt voor gesprek.

Een opvallende klok
Als u een bijzondere klok heeft staan/hangen in uw kantoor, geeft u te kennen dat tijd belangrijk voor u is. Opvallende uurwerken duiden op regelmaat en punctualilteit. Waarschijnlijk herkent u zich in de eigenschappen van de tijdgerichte luisteraar.

Een boekenplank of -kast
Sommige managers richten op hun werk een boekenplank of -kast in omdat ze thuis geen plek (willen) hebben voor hun zakelijke literatuur. Het is ook handig om naslag te hebben. Maar sommige boekenkasten zijn zo rijkelijk gevuld dat ze meer zeggen over de status en de persoonlijke belangstelling van de eigenaar. Boeken duiden op geleerdheid - intelligentie.

Gadgets en prulletjes
Sommige medewerkers slepen nutteloze gadgets en prulletjes van huis mee om hun werkplek op te leuken. Deze mensen houden ervan hun collega’s te laten lachen. Veel meerwaarde biedt het niet. Op zich zijn het wel vrolijke mensen, maar helaas worden ze vaak niet helemaal serieus genomen.

Eigen meubels, planten, gordijnen
Als een medewerker eigen meubelstukken zoals kussens, een poef of gordijnen op zijn kantoor plaatst, geeft dat aan dat de persoon zich aan het nestelen is. Deze medewerker maakt het huislijk en is dan ook van plan lang te blijven. ‘Ik woon hier’ is eigenlijk de boodschap. Ook een grote goed verzorgde plant kan deze indruk geven. En hier geldt: hoe groter de plant is en hoe beter die wordt verzorgd, des te vertrouwder de medewerker zich voelt.

Een pot snoep
Hier hebben we te maken met een gezelligheidsdier dat niet alleen zelf van snoepen houdt, maar hiermee graag ook collega’s uitnodigt om te komen buurten.

Een mok met opschrift
Als alle medewerkers uit een papieren koffiebeker drinkt, kan een persoonlijke mok met opschrift de drinker een eigen identiteit geven. Dit wordt niet alleen uit hygiënisch of milieu-oogpunt gedaan. De mok prijkt ook leuk op tafel. Het enige nadeel is dat de medewerker zijn vaatwerk zelf moet afwassen. Maar zijn aanwezigheid blijft zichtbaar, ook als hij er niet is. Wat er op de mok staat, bepaalt weer de voorkeur van de bezitter: is dat een afbeelding, een spreuk of misschien zijn naam? Dit alles geldt minder als op de afdeling iedereen een eigen mok heeft.

2. Sporen van gedrag
Wat u doet in de ruimte waar u werkt, heeft effect op hoe het er uitziet. Grolling noemt dat de sporen van uw gedrag. Als u ordelijk bent ingesteld, besteed u een deel van uw tijd met het opruimen van uw bureau. Dat geeft u overzicht, waardoor u prettig werkt. Maar iedereen die uw kantoor binnenkomt, krijgt meteen een indruk van de persoon die u bent. Het geeft informatie over de manier waarop u uw werk doet. Een gestructureerde en georganiseerde persoon ruimt namelijk niet slechts één keer zijn bureau op. Hij is de hele dag, tussen zijn werkzaamheden door, bezig met post sorteren, lege koffiekopjes wegbrengen, mappen op zijn plaats zetten en papieren stapelen. Zo is het niet eventjes opgeruimd; het blijft er opgeruimd. Een ander die chaotischer te werk gaat, zou gek worden als hij zo moest werken.

Rommelige ruimte rommelig karakter?
Ooit werd mij gevraagd coaching te geven aan een manager die problemen had met overtuigen. De manager werd aardig gevonden door iedereen, maar niemand nam hem serieus. Toen ik op zijn werkplek kwam, kon ik eigenlijk al zien hoe hij werkte. Zijn bureau lag vol met voorwerpen waar hij eerder mee bezig was geweest, maar die waren ‘blijven liggen’. Behalve verschillende uitgeprinte documenten, zag ik een drinkmok die uitpuilde van de pennen. Losse pennen op tafel en briefjes waarop aantekeningen waren gemaakt. Twee papieren koffiebekers, een paar dobbelstenen (?), en een bureaulamp die volgeplakt was met ‘geeltjes’. Zijn ordenstijl kwam overeen met die van de spreider en die van de behanger.

Aan de kamer van de manager was te zien dat hij chaotisch werkte. Blijkbaar sprong hij van de ene activiteit in de andere, zonder tussendoor iets op te ruimen. Daardoor verloor hij het overzicht. De medewerkers van deze manager zagen hem als een ontspannen, laconieke en gezellige persoon. Maar niet als iemand van wie ze opdrachten erg serieus hoefden te nemen. Hij was ook blijkbaar niet zo assertief. Want wat hij opdroeg, daar kon je altijd onderuit, vonden zijn medewerkers.

Wat is gebruikelijk in de organisatie?
Ik vergeleek de werkplek van deze manager met de kantoren van zijn collega’s ernaast. Daar zag ik wel dat er (vandaag) gewerkt was, maar verder zag het er strak en opgeruimd uit. Dit contrast is ook veelzeggend. Als alle kantoren even rommelig of juist opgeruimd zijn, zegt dat blijkbaar iets over de cultuur in het bedrijf. Als u echter afwijkt van de gangbare norm in de organisatie, wordt u snel als te chaotisch of juist te rigide afgeschilderd.

Natuurlijk is het kort door de bocht om mensen alleen te beoordelen op de manier waarop hun werkplek is ingericht. Toch geeft het wel een indicatie. De psycholoog Gary Cooper, die in opdracht van het bedrijf Logitech honderden bureaus van werknemers onderzocht, concludeerde ook dat de werkplek veel zegt over iemands persoonlijkheid. De inrichting van uw kantoor heeft ook effect op hoe anderen u benaderen. De uitstraling van de werkplek is volgens Cooper deels belangrijk voor een promotie. Bijna 70 procent van de managers ziet de medewerkers graag aan een opgeruimd bureau zitten. 55 procent van de managers associeert troep op het bureau direct met onbetrouwbare, amateuristische en onoplettende medewerkers.

Tegelijkertijd waarschuwde Cooper niet alleen te oordelen op basis van die gegevens. Mensen met een opgeruimd bureau lijken aan de ene kant georganiseerd, maar kunnen daarentegen inflexibel en stug zijn.

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Lichaamstaal bij baby's Frank van Marwijk   Lichaamstaal bij baby's  
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.

 Meer informatie
 Hoofdstukindeling
 Online bestellen

Overzicht artikelen voor managers I Homepage lichaamstaal


Manipuleren kun je leren

geschreven door lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk


Meer dan 30.000 exemplaren!
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Informatie

Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.

Bodycom Lichaamscommunicatie
Voorschoten
K.v.K. Haaglanden 28088572
https://www.lichaamstaal.nl
e-mail:
telefoon: 06 16024219


Zo presenteert u uw ideeën. De maskers die mensen dragen

Terug naar Index









Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
relativeren
communicatie
mensenkennis
psychologie
complimenten
beïnvloeding
manipuleren


Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren
Een nieuwe uitdaging? Zet dan je schouders eronder! Valt het uiteindelijk tegen? Haal dan je schouders op! #lichaamstaal #relativeren.

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren


Manipuleren kun je leren
Meer dan 30.000 exemplaren!
Manipuleren kun je leren
Frank van Marwijk schrijft over subtiele lichaamstaal en beïnvloeding via onbewuste kanalen in zijn boek Manipuleren kun je leren

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com


Het groot complimentenboek
Het groot complimentenboek
Er is nu een vernieuwde druk van Het groot complimentenboek .

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer complimenten


Lichaamstaal bij baby's
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk.

Meer informatie
Hier bestellen.


Boek: Lichaamstaal
Alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Lichaamstaal, Frank van Marwijk
Het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie.

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com





Nieuwe pagina's:
Lichaamstaal in het onderwijs
Complimenten in relaties
Persoonlijke lichaamstaal
Combinaties van lichaamssignalen
Ruzie maken
Expressiespel
Schaduwen lezen?
Ogentest
Gedachtenlezen?
Ik weet het niet...

Laatste artikelen:
Evenwicht werk en privé
Flexibel doelen stellen
Grip op emoties
Representatief overkomen
Urgent en belangrijk
Les in mensenkennis
Verspillingen voorkomen
Sprakeloze aansturing
Speelse complimenten
Hoe gemiddeld ben je?
Nieuwjaarsconference
Geslaagde voornemens
Meer structuur

Meer artikelen van
Frank van Marwijk