Home
Basis
Uiting
Praktijk
Manager
Workshops
Boeken
Overzicht managementartikelen
|
|
Lees alles over lichaamstaal in het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk
|
Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij bol.com of Managementboek.nl
Zo wordt uw website beter gevonden
U hebt geïnvesteerd in de bouw van een mooie website om uw product of dienst te promoten. Maar ja, uw website mag dan nog zo mooi zijn, als niemand hem vindt zal ook niemand hem bekijken. De kunst is dus om uw website vindbaar te laten zijn. Waarschijnlijk heeft u wel eens een promotie van een bedrijf ontvangen dat u belooft om met behulp van zoekmachineoptimalisatie uw site bovenaan in de zoekresultaten van Google te laten verschijnen. Die belofte wordt met de enorme groei van het aantal websites echter een stuk lastiger te verwezenlijken. Toch is er op dat gebied nog steeds veel mogelijk. Het meeste daarvan kunt u gewoon zelf doen, zonder al te veel technische kennis. In dit artikel vindt u een aantal suggesties dat u zeker zal helpen om beter gevonden te worden.
Twee soorten bezoekers
Uw website is de etalage van uw bedrijf. De eerste indruk die mensen van u krijgen, wordt voor een groot deel bepaald door uw online presentatie. U hebt daarom veel tijd gestoken in de vormgeving van uw site. U heeft een mooie homepage met beknopte informatie over uw bedrijf. Misschien zorgt een prachtige flash animatie voor een spetterend effect. De homepage heeft een overzichtelijk menu dat toegang geeft tot een tiental sub-pagina's waarop meer te vinden is over uw product of dienst. Ook deze pagina's zijn overzichtelijk, met duidelijke kaders. U weet dat lezen van een scherm anders is dan van papier. Korte stukjes tekst werken voor mensen effectiever dan lange verhalen. Bovendien wilt u ook niet te veel informatie weggeven. Een script op uw website zorgt ervoor dat de homepage niet geïndexeerd wordt door zoekmachine zodat iedereen netjes via de homepage binnenkomt.
Uw site wordt echter niet alleen bezocht door mensen. Een tweede type bezoekers zijn de (ro)bots en spiders. Deze elektronische bezoekers zijn helemaal niet geïnteresseerd in de looks van uw site. Ze onderzoeken vooral waar uw site over gaat en of deze informatie relevant is met betrekking tot zoektermen. Een mooie vormgeving, prachtige foto's, leuke filmpjes en flash-animaties kunnen uw website best verfraaien, maar zoekmachines kunnen er niet veel mee, zonder bijgaande beschrijving, titel en/of alt-tekst. De (ro)bots en spiders bepalen welke plek u krijgt in de zoekresultaten na het intypen van een bepaald zoekwoord. Daarbij nemen ze ook informatie van andere sites over uw site mee. Om ervoor te zorgen dat uw site gevonden wordt op de juiste zoektermen is het belangrijk om te kijken waar zoekmachines op letten. Deze kennis vraagt om een andere manier van kijken.
Achter de schermen
Om uw site goed te kunnen indexeren, moet een zoekmachine natuurlijk weten waar uw site over gaat. Een deel van de informatie daarover biedt uw site, achter de schermen, aan door middel van de van zogenaamde metatags die in de broncode staan. Deze zijn aan te passen in de HTML, eventueel met behulp van een content management systeem. Belangrijk is dat uw pagina's een duidelijke titel (meta title), en omschrijving (meta subscription) hebben. Verder bestaat er ook nog een tag voor kernwoorden (meta key words). Hiermee kunt u aan zoekmachines laten weten op welke woorden u gevonden wilt worden. Het is echter de vraag hoe effectief dat nog is. Google lijkt bijvoorbeeld weinig meer te doen met de meta key words. Iedereen kan immers proberen bezoekers naar zijn site te lokken met slimme verborgen zoekwoorden. Het is echter maar de vraag of de site daar werkelijk over gaat. Moderne zoekmachines kijken daarom liever naar de zichtbare content - die biedt meer zekerheid.
Relevante content
Om zoekmachines van informatie te voorzien is het dus belangrijk om genoeg zichtbare en relevante inhoudelijke informatie (content) te bieden. Voor een zoekmachine kan een stuk tekst, zoals een artikel, indicatief zijn om te weten waar uw site over gaat. Een lang artikel is voor een menselijke lezer onoverzichtelijk, maar het biedt een zoekmachine lekker veel informatie. Het is belangrijk dat in die tekst regelmatig de woorden terugkomen die de kern van het artikel weergeven. Vooral in de inleiding van een artikel dient u deze woorden vaak te herhalen, maar wel in een natuurlijk patroon. Dat betekent dat het kernwoord ongeveer om de 70 tot 100 woorden moet terugkeren. Als u het woord echter met grotere frequentie dan dat gebruikt, zal Google dat als spam gaan zien. In uw tekst kunt u relevante interne links opnemen naar sub-pagina's van uw site. Dat is niet alleen een korte weg voor bezoekers van uw site, maar het helpt ook de zoekmachines bij het indexeren.
Meerdere sub-pagina's
Benut de mogelijkheid om meerdere sub-pagina's te koppelen aan uw site. Hoe meer relevante informatie u op uw site aanbiedt, hoe interessanter de site wordt om te bezoeken. U zult bovendien ook gemakkelijker gevonden worden op verschillende zoekwoorden. Stel bijvoorbeeld dat u een website over uw groentespeciaalzaak heeft. Als u daarop alleen een foto van uw zaak, de openingstijden en de adresgegevens plaatst, is de kans dat u goed gevonden wordt erg klein. Maak liever ook een sub-pagina over bijvoorbeeld de geschiedenis van uw bedrijf of geef extra specifieke informatie over uw producten. Zo kunt u een sub-pagina over asperges maken, met informatie over herkomst, teelt, oogst, kwaliteit, enzovoorts. Hoe meer pagina's hoe beter!
Waarschijnlijk hebt u geen groentespeciaalzaak, maar dit principe is uiteraard toepasbaar op elke branche en specialisatie. Wees niet bang dat u teveel informatie weggeeft door uitgebreid te schrijven over uw producten of diensten. Uiteindelijk hebben uw teksten ervoor gezorgd dat mensen op uw site terecht kwamen. Zij zullen u dan ook snel beschouwen als de eerste persoon die hen kan helpen hun problemen op te lossen met uw kennis, uw vaardigheden of uw producten.
Een leuke en interessante website
Geef dus uitgebreide informatie verdeeld over diverse sub-pagina's. Allereerst wordt u daardoor gemakkelijker gevonden op kernwoorden zoals, (in bovenstaand geval) het woord asperge. Zorg er dan wel voor dat ook uw sub-pagina's geïndexeerd worden en niet alleen uw homepage. Een ander voordeel is dat u hiermee ook werkelijk een leuke en interessante site biedt. Er is immers meer op te vinden dan alleen saaie gegevens over uw bedrijf. Zorg dat er veel te ontdekken, te lezen en/of te doen is op uw site. Zorg er ook voor dat u de site regelmatig aanpast en van nieuwe informatie voorziet. Zoekmachines zullen de site dan vaker indexeren en u nodigt ook uw bezoekers ermee uit om terug te keren. De aantrekkelijkheid en informatieve waarde van uw site stimuleert andere webmasters zoals van nieuwssites, scholen, studenten en startpagina's om hyperlinks te plaatsen naar uw site. En die links zijn zeer welkom om goed door zoekmachines gevonden te worden.
Informatie van en over andere websites
Zoekmachines krijgen immers niet alleen informatie van uw eigen website. Het zijn vooral andere websites die aan de zoekmachine vertellen hoe relevant uw site is in relatie tot een zoekwoord. Als er veel ander websites linken naar uw sub-pagina met als linktitel: asperges dan kan de zoekmachine er genoeglijk van uitgaan dat desbetreffende pagina werkelijk over asperges gaat. Ook weet de zoekmachine dan dat het een belangrijke pagina is over dit onderwerp. Daardoor wordt uw site hoger in de ranking geplaatst. Externe links zijn dus cruciaal voor de vindbaarheid. Vandaar dat er op een gegeven moment een trend ontstond dat websites zoveel mogelijk links met elkaar probeerden uit te wisselen, vanwege de ranking. Inmiddels is dit achterhaald. Het werkt eerder averechts om irrelevante links met willekeurige andere sites te ruilen. Plaats op de website van uw groentespeciaalzaak dus liever geen links van websites over hypotheken, stoelmassages, vakantiebestemmingen, babyaccessoires of generieke startpagina's. De links op uw website zijn alleen waardevol als ze een raakvlak hebben met het specialisme van uw site.
Het is prima om op uw groente website een link te plaatsen naar een filmpje over een groenteveiling. Ook links naar collega groentespeciaalzaken zijn welkom. Wees niet te bang om daarmee de concurrentie in de kaart te spelen. Als mensen (en zoekmachines) graag naar uw site komen omdat u immers het mooiste overzicht biedt, is dat winst. Uw site wordt zo immers vaak bezocht en als belangrijk gekenmerkt. Sommige websitemakers zijn spaarzaam met externe links. Iemand die op een link klikt, verlaat immers de site. Voor zoekmachines is het echter prettig om externe links op een website te vinden. Google geeft de voorkeur aan sites die ook een uitgang (externe links) hebben en zal die vaker indexeren. Een linkruil met een startpaginadochter kan zinvol zijn als deze tenminste relevant is met betrekking tot de informatie die u biedt. Maar hoe krijg je dat nog voor elkaar?
Een eigen startpaginadochter
De startpaginadochters zijn de sub-pagina's van de website: www.startpagina.nl die gespecialiseerde links over een bepaald onderwerp tonen. Zo beheer ik zelf nog steeds de lichaamstaal.startpagina, de complimenten.startpagina, de boeken.startpagina en de oudennieuw.startpagina. Toen zoekmachines nog niet zo effectief waren, waren deze pagina's zeer nuttig om te zoeken naar relevante informatie over een onderwerp. Er zijn steeds minder mensen die actief gebruik maken van dit zoeksysteem om relevante websites te vinden. Toch helpen dergelijke pagina's wel degelijk om beter gevonden te worden via zoekmachines. Ze worden immers buitengewoon goed geïndexeerd.
Als u een groentespeciaalzaak hebt, zou u misschien graag een plekje willen op een pagina zoals de groente.startpagina. Dat is echter tamelijk kansloos. Er bestaan immers al zoveel websites van groentewinkels dat deze niet zomaar worden opgenomen op die pagina. Dit geldt voor bijna elke startpaginadochter waar u nog op wilt komen. Wilt u toch meedoen aan die race, dan is het misschien aardig om er zelf een te gaan beheren. Stel opnieuw dat u groenteboer bent dan zou u kunnen kijken of u een product in uw winkel verkoopt waarvan nog geen pagina bestaat. Zo bestaat de asperge.startpagina al wel, maar bijvoorbeeld de artisjok.startpagina nog niet. Op die startpagina zou u links kunnen plaatsen over artisjokteelt, soorten artisjokken, oorsprong van de artisjokken, recepten, enzovoorts. Uiteraard kunt u uw eigen sub-pagina over andijvie een mooie plek geven. Maar behalve dat, kunt u nu gemakkelijker onderhandelen met collega paginabeheerders. Wellicht kunt u dan wel een link krijgen op de groente.startpagina, de asperge.startpagina en de tomaten.startpagina.nl.
tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.
Meer informatie
Hoofdstukindeling
Online bestellen
Overzicht artikelen voor managers I
Homepage lichaamstaal
Informatie
Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of
vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.
|
Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
relativeren
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen
|