Home
Basis
Uiting
Praktijk
Manager
Workshops
Boeken
Overzicht managementartikelen
|
|
Lees alles over lichaamstaal in het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk
|
Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij bol.com of Managementboek.nl
Kleedt u zich zoals u wilt?
Het is een warme zomerse dag en u besluit vandaag eens in uw nieuwe bermudashort naar uw werk te gaan. Als vrouw komt u daar waarschijnlijk nog wel mee weg, maar als man zult u de nodige scheve blikken kunnen verwachten als u plotseling in uw korte broek ten tonele verschijnt. Misschien krijgt u een spottende opmerking van uw collega over uw harige benen, maar er zit meer achter. De nieuwe mode mag misschien voorschrijven dat een kostuum met bermuda, inclusief colbert en das, voldoende afkleedt. Maar met uw kledingkeuze overschrijdt u toch een gangbare norm in het zakelijk bedrijfsleven. Nederland is er nog niet klaar voor; we zijn het gewoonweg nog niet gewend.
Werken in een korte broek?
Overigens zou daar wel eens verandering in kunnen komen. In de Verenigde Staten is het al geen probleem meer om ermee op het werk te komen en verschillende Nederlandse topmodezaken hebben het kostuum met een korte broek in het assortiment opgenomen. Dit doet ons meteen terugdenken aan de strijd die de postbodes moesten leveren om een korte broek te mogen dragen. Na lang soebatten en een rechterlijke uitspraak in 2002 is de bermuda voor mannelijke postbezorgers geen taboe meer. Het argument van TNT dat blote benen 'niet representatief' zijn, werd daarmee van tafel geveegd. Langzaamaan ontstaan er steeds meer variaties waarbij het kostuum van de postbezorger wordt gecombineerd met eigen kledingstukken. Steeds vaker zie je dat de post gewoon in een spijkerbroek met T-shirt wordt bezorgd. In het bedrijfsleven is die vrijheid er nog niet. De kledingkeuze wordt voor een groot deel bepaald door de (overigens per bedrijfscultuur verschillende) normen voor mannen en vrouwen.
Een schijnvertoning?
U begrijpt het probleem niet. We leven toch in een vrij land, waar de vrije meningsuiting centraal staat in vele discussies. Hoe zit het dan met de vrije kledingkeuze? Die is er blijkbaar nog niet. Wat u wel of niet mag aantrekken, wordt door een belangrijk deel bepaald door de bedrijfscultuur waarin u zich bevindt. Werkt u op een bank, dan bent u gebonden aan traditionele kleding. Maar zou u bijvoorbeeld in het onderwijs of de zwakzinnigenzorg werken, dan wordt juist verwacht dat u casual op het werk verschijnt. Als u daar in een kostuum zou komen, zou u er juist niet zo goed bijpassen. Dat vindt u jammer. U wilt immers geen eenheidsworst zijn, maar u wilt uzelf kunnen profileren door een authentieke uitstraling. U wilt laten zien dat u uzelf bent en dat u uw eigen keuzes maakt. U wilt overkomen als vrijgevochten en origineel. Dat moeten toch zeker kwaliteiten zijn die aanspreken in deze tijd? Waarom mag u zich niet kleden zoals u dat thuis ook doet? Waarom verwachten mensen dat u zich anders voordoet dan u bent? Dat vindt u maar een schijnvertoning en daarmee een vorm van manipulatie. Bovendien: uw harige benen kunnen ze op het strand toch ook zien?
Solliciteren in klustenue
Deze gedachte over authenticiteit, vrijgevochtenheid en originaliteit bestond waarschijnlijk ook bij de sollicitant die, tussen het klussen door, in zijn verfkleding voor een managementfunctie kwam solliciteren. Dit voorbeeld werd beschreven door Faila den Boon, directeur van NetWerkt.nl in reactie op mijn blog over vreemde sollicitatiegesprekken (Bent u wel eens verrast door de mobiele telefoon van de kandidaat, die hij gewoon beantwoordde? Heeft u wel eens een sollicitant gehad die zijn jas aanhield, zijn moeder meebracht of zijn schoenen bij de deur uitdeed?...). De schilder zal gemeend hebben dat ze hem maar moesten nemen zoals hij was, maar het effect was averechts. Door zijn presentatie toonde hij zich nonchalant en onverschillig. Hij gaf hiermee aan dat hij geen respect had voor het bedrijf waar hij solliciteerde en ook zijn motivatie leek hierdoor discutabel. Lag dat alleen aan zijn kleding? Het zou geen probleem zijn als u een keurig geklede sollicitant de volgende dag bij de Gamma zou tegenkomen in zijn klustenue. U zou dan geen slechte tweede indruk krijgen. U zou het eerder vreemd vinden als u hem daar, met een stapel hout onder zijn arm zou aantreffen in pak met das. Het gaat dus niet om de kleding op zich, maar de kleding in relatie tot de context. Dit geeft een indicatie in hoeverre de persoon in kwestie zich adequaat kan aanpassen aan zijn omgeving.
Aanpassen of onderscheiden?
Als het gaat om kledingkeuze, gaat het niet alleen om persoonlijke smaak (wat vind je mooi of passend), maar ook om (door elkaar en door anderen) herkend en erkend te worden. Het gaat ook om de vraag over zich kunnen/moeten aanpassen of juist zich onderscheiden. Dit kwam ook naar voren in mijn artikel over erkenning: hoor ik er wel bij?, en ben ik wel onderscheidend?
Erbij horen en herkend worden
Ieder mens maakt deel uit van verschillende groepen: het gezin, de vriendengroep, de groep collega’s op het werk, de medesporters bij de sportvereniging enzovoorts. We leiden een deel van onze identiteit af van ons lidmaatschap van die groepen. Met wie we contact hebben en wat we doen, is belangrijk voor ons. Zo belangrijk, dat het iets zegt over wie we zijn. De groep is zo belangrijk, dat we ons er onderdeel van voelen. Dit kunnen we benadrukken door ons gelijk te kleden, denk maar aan het moment dat we massaal in oranje gehuld voor de tv zaten. Gelijksoortige kleding op het werk zorgt ook voor een saamhorigheidsgevoel. Bovendien duidt het op een eenheid naar buiten toe. Dat is bovendien vaak praktisch. Gelijke (uniforme) kleding zorgt ook voor herkenbaarheid. Is het u wel eens overkomen dat u in een winkel werd aangesproken omdat men dacht dat u personeel was?
Zich onderscheiden en uniek zijn
Om betekenis te geven aan wie we zijn, verbinden we ons aan anderen. We willen door hen gezien en geaccepteerd worden. Anderzijds is het ook niet de bedoeling om daardoor een soort eenheidsworst te worden. Binnen de groep waar we deel van uitmaken, willen we ons juist ook kunnen onderscheiden van de anderen. We willen bijzondere eigenschappen, vaardigheden en prestaties laten zien, waarmee we vorm geven aan onze unieke identiteit. Ieder mens heeft wel iets waarmee hij zich wil en kan onderscheiden van anderen. De één geeft daar uiting aan door middel van bijzondere aandacht voor zijn uiterlijk. Een ander heeft een hobby waarmee hij zich onderscheidt. De derde persoon gaat helemaal op in zijn werk en weet zich daarin te onderscheiden. Belangrijk hierbij is het verschil tussen zich onderscheiden van anderen en zich afscheiden. Dat betekent dat u positief mag opvallen, maar ook dat u geen buitenbeentje wordt. Bij uw kledingkeuze dient u dit onderscheid in ogenschouw te nemen.
Zich aanpassen én zich onderscheiden
De omgeving waarin u werkt, vraagt van u dat u zich aanpast. Daarmee laat u zien dat u erbij hoort en het geeft u een herkenbaar imago. Tegelijkertijd is het goed als u toch uniek bent en eruit springt vanwege uw positieve kwaliteiten. U moet dus aan de gangbare verwachtingen blijven voldoen en toch uw eigen handelsmerk blijven. U kunt uw populariteit en bekendheid vergroten zonder dat u zich hoeft te gedragen als een buitenbeentje. Kleed u stijlvol, en gedraag u daarmee zoals anderen van u verwachten. Het verschil zit hem vooral in de opvallende details waarmee u zich onderscheidt.
Ooit gaf ik een presentatie voor nagelstylistes. Met hen had ik het over hun Unique Selling Point: het verkopen van opvallende details. Ik liet een foto van een zwerver met een kapotte spijkerbroek zien. Daarna toonde ik een aantrekkelijke jonge dame eveneens met een kapotte spijkerbroek. Het verschil tussen beiden zat hem in de aansprekende details - in dit geval de verzorgde nagels van de dame. Met opvallende details kunt ook u zeker het verschil maken. U kunt zich dus kleden volgens de op uw werk gangbare norm, maar het verschil maken in de persoonlijke details. Ik heb bijvoorbeeld een collega gehad die altijd een paars element in haar kleding liet terugkomen. Dit detail werd haar handelsmerk. Maar als het gaat om eruit springen met opvallende positieve kwaliteiten, gaat het niet alleen over kleding. Het kan gaan over verschillende aspecten van uw totale presentatie. Hoe u uw kamer inricht, wat uw schrijfstijl en woordgebruik is, maar ook over de unieke wijze waarop u omgaat met mensen. Blijft de vraag open hoe u de warmte trotseert in uw afschermende kledij. Tja, als u wat wilt bereiken, zult u soms een beetje moeten zweten. Bovendien lijkt het dan meteen dat u hard werkt.
tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.
Meer informatie
Hoofdstukindeling
Online bestellen
Overzicht artikelen voor managers I
Homepage lichaamstaal
Informatie
Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of
vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.
|
Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
relativeren
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen
|