Home
Groeten
Luisteren
Contact maken
Baby's
Stress
Waarheid
Eerlijkheid
Waardering
Manipuleren
NLP
Liefde
Dating
Flirten
Sollicitatie
Verkoop
Toespraak
Presentatie
Vergaderen
Pengebruik
Roken
Aanspraak
Assertiviteit
Ruzie
Agressie
Macht
Man/vrouw
Samen in bed
Kinderen
Op school
Onderwijs
Op kantoor
Sport
Spiegelen
Gedachtenlezen?
Dieren
|
|
Lees alles over lichaamstaal in het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk
|
Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij bol.com of Managementboek.nl
Contact maken met lichaamstaal
Eén enkele lichaamshouding is slechts een momentopname. In contact met anderen wisselen onze houdingen
en bewegingen elkaar voortdurend af. Iedere houdingsverandering is veelbetekenend en zegt vaak meer
dan een enkele houding op zich. Hier kun je zien hoe een contact in een werksituatie stapsgewijs wordt opgebouwd. In het begin zijn de medewerkers nogal afwachtend en zelfs weerstandig te noemen, maar na verloop van tijd zie je de verstandhouding veranderen.
|
|
|
Afwachtend en weerstandig
Aan de houding van deze mensen kun je zien dat het contact nog erg afwerend is.
De gesloten houding, de mimiek en de onderlinge afstand duiden op enige weerstand. Veel warmte straalt er
ook niet vanaf.
Hij staat overeind en heeft zijn armen defensief gekruist. Doordat hij rechtop staat met zijn schouders
naar achteren vergroot hij zijn fysieke afstand tot haar. Zijn gezichtsuitdrukking is bijna afwijzend.
Zij houdt haar rechterarm als een beschermende barrière op tafel. Zij is van hem afgekeerd en
haar mimiek is weinig expressief.
|
Belangstelling
Hier is al duidelijk sprake van toenadering. Zij trekt zijn aandacht door haar boek naar hem
omhoog te houden. Ze buigt zich wat naar voren, waardoor ze ook echt samen in dat boek kijken.
Door op deze manier iets met hem te delen, versterkt zij de gezamenlijkheid.
Het boek is hier slechts een hulpmiddel bij het maken van contact.
Er moet immers een aanleiding zijn om een gesprek te beginnen. Een voorwerp als gespreksonderwerp helpt
daarbij zeker.
Hij toont zich duidelijk belangstellend. Hij buigt naar voren en steunt met zijn hand op haar
bureau. Zijn aandacht is nu nog op het boek gericht, maar de belangstelling kan zich zo makkelijk in haar richting verplaatsen.
|
|
|
Aandacht
Zij richten zich nu werkelijk tot elkaar. Het boek was slechts een aanleiding voor een
gesprek. Daar kan nog even over worden doorgesproken, maar het gesprek kan zich nu ook verbreden.
Ze hebben duidelijk meer vertrouwen in elkaar gekregen. Hij is dichter bij de tafel gaan staan
en buigt zich ook verder naar haar toe. Zij is rechtop gaan zitten en heeft zich in zijn richting
gedraaid. Zo kunnen ze elkaar gemakkelijk aankijken.
Hij ondersteunt zijn woorden met open gebaren. Dit duidt erop dat hij zich op zijn gemak voelt
en dat hij niets te verbergen heeft.
|
Ontspannen
Het boek is nu niet meer het onderwerp van gesprek. De spanning is gebroken.
Er kan over luchtige onderwerpen gesproken worden en er is plaats voor humor.
Allebei gebaren ze geestdriftig, hetgeen wijst op het delen van plezier en enthousiasme. Dit is een van de weinige momenten
dat spreker en luisteraar tegelijkertijd gebaren maken. Gewoonlijk gebaart alleen de spreker
en houdt de luisteraar zijn handen stil.
Hier praten (en lachen) ze kennelijk een beetje door elkaar heen.
In deze situatie stoort dat niet zoveel. Het overbrengen van de gedeelde vreugde (betrekking) is hier belangrijker dan de inhoud.
|
|
Gerelateerde onderwerpen:
houding I
vergaderen I
solliciteren I
management I
verkopen I
situatie I
flirten
tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.
Meer informatie
Hoofdstukindeling
Online bestellen
Informatie
Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of
vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.
|
Boeken op onderwerp:
contact
eerste indruk
liefde
flirten
complimenten
lichaamstaal
solliciteren
emotie
relativeren
mensenkennis
|