Home
Houding
Houdingtest
Zitten
Beweging
Aanraking
Hoofd
Lopen
Gebaren
Wijzen
Intonatie
Ademhaling
Afstand
Ruimte
Plaats
Tijd
Oogcontact
Gezichtsuitdrukking
Wenkbrauwen
Glimlach
Kleding
Uiterlijk
Huid
Voeten
Geur
Schaduwen
Slaaphouding
Symptomen
Aanwezigheid
Doen
Handdruk
|
|
Lees alles over lichaamstaal in het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk
|
Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij bol.com of Managementboek.nl
De taal van tijd
Tijd is meer dan een getal
Wij meten de tijd in dagen, uren, minuten en seconden. Dit zijn afgepaste maten.
Toch wordt
tijd gevoelsmatig anders ervaren en de beleving daarvan is afhankelijk van de context. "Wat
ging
dit heerlijke weekend snel; wat duurde de reis lang!" Twintig minuten aan het strand lijken
soms korter
dan vijf minuten bij de tandarts. Wanneer we ons bezig houden met iets onaangenaams
duurt de tijd naar ons gevoel langer.
Wat zegt de tijd?
Als je aan mensen vraagt wat tijd te maken heeft met communicatie, zullen de
meesten zeggen: "niets". Toch kan de manier waarop iemand gebruik maakt van tijd
heel veel duidelijk maken. De Amerikaanse antropoloog Edward T. Hall onderscheidt drie
soorten tijd:
- de technische tijd (zoals astronomen die hanteren)
- de formele tijd (in minuten, uren, dagen, maanden en jaren)
- de informele tijd
De informele tijd geeft het meest van al ons tijdsgebruik weer: wat doe je op welk moment,
hoe lang en met wie?
Wat is vroeg en wat is laat? Hoewel in de informele tijd ongeveer
dezelfde tijdsaanduidingen gebruikt worden als in de formele, betekenen ze iets anders,
afhankelijk van de situatie. Evenals bij andere non verbale communicatieaspecten is datgene
wat we aanduiden door de manier waarop we met tijd omgaan meerzeggend dan woorden.
Hoe lang blijft iemand bij een ander zitten? Hoe lang
kijkt hij een ander aan voordat hij wegkijkt. Komt hij "op tijd" voor een
gemaakte afspraak of komt hij "rond die tijd"? Hoe lang laat hij anderen
wachten? Wil hij een gesprek het liefst tot het einde rekken of wil hij zich er
snel van af maken.
De grens die tijd biedt
Waarschijnlijk hebben we voor onszelf een gevoelsmatige en informele tijdsgrens voor
hoe vaak en hoe frequent een contact met een ander mag zijn. Deze grens
verschilt per persoon en ook afhankelijk van de relatie die je met de ander
hebt. Ook hebben we verwachtingen naar anderen betreffende tijd. Zo verlangen we bijvoorbeeld
dat iemand op tijd is voor een afspraak of iets op tijd af heeft.
Het is goed om je bewust te worden van dit soort aspecten van tijd. Je kunt er in de communicatie met een ander rekening mee houden.
Hoe je zelf met tijd omgaat bepaalt of anderen je als zenuwachtig, druk, makkelijk,
ontspannen, lui, stipt of streng ervaren.
Bijvoorbeeld een moeder die haar kind heeft gewekt komt erg streng over als ze al na 5 minuten opnieuw
bij hem langs gaat om hem aan te sporen op te staan. Als ze hem tien minuten eerder roept en pas na een
kwartier weer gaat kijken komt dit minder directief over, terwijl hij toch op dezelfde tijd zal opstaan.
Op deze manier geeft ze hem de tijd en toch komt hij wel op tijd. Dit principe geldt ook voor andere tijdsafspraken.
Als de vader van een tiener zegt dat hij zijn dochter tussen 23.00 uur en 24.00 uur terug
verwacht, klinkt dat veel
informeler dan wanneer hij zegt dat zij uiterlijk om 24.00 uur thuis moet zijn, terwijl er geen
wezelijk verschil zal
zijn in de tijd van thuiskomst. Dit wil niet zeggen dat de ene manier beter is dan de ander, het
is soms zeker goed om streng over te komen.
Voor welke benadering je kiest, is uiteindelijk aan jezelf, en afhankelijk van de situatie en de
persoon waar je mee te
maken hebt. Bij een kind dat veel structuur nodig heeft, zal je uiteraard kiezen voor een
duidelijke tijdsafspraak.
Tijd en belangstelling
Aan de tijd die we ergens voor vrij willen maken en de tijd die we er voor nemen, wordt onze
belangstelling afgelezen. Als iemand zich ergens snel van af wil
maken, is het waarschijnlijk dat hij er zich weinig enthousiast voor voelt. In ieder geval
krijgen we het gevoel dat het hem minder interesseert.
Ook de tijd die we de mensen om ons heen bieden is een aanduiding voor de
belangstelling in hen. Voor vrienden staan we altijd klaar. Hoe goed die vriendschap is, wordt
vaak afgelezen van de frequentie en de duur van de contacten.
We spreken van een intensief of minder intensief contact. Als je met je verjaardag een kaartje
van een vriend krijgt, waardeer je dit niet zozeer vanwege de anderhalve gulden
die hij bij de aankoop daarvan gespendeerd heeft, maar vanwege het feit dat hij op dit voor jou
zo belangrijke moment aan je denkt en de tijd voor je neemt.
Maak tijd voor mij!
Door verpleegkundigen onder elkaar wordt een patiënt wel eens
"claimend" genoemd. Met dit woord beschrijven zij de mate waarin de patiënt
aandacht vraagt en de manier waarop hij dat doet. In de betekenis van dit woord speelt het tijdsaspect een grote
rol. Het gaat immers om de frequentie en de aanhoudendheid waarmee de patiënt om aandacht vraagt.
De patiënt die claimend wordt genoemd vraagt meer tijd en aandacht en stelt zich afhankelijker op dan de verpleegkundige nodig vindt.
Misschien wordt deze "claimende" patiënt om deze reden zelfs lastig gevonden. In de overdracht van de verpleegkundigen
wordt dat in ieder geval niet zo genoemd. Als de verpleegkundige overigens tegen deze patiënt zegt dat zij hem graag wil helpen, maar zij
vervolgens niet echt de tijd voor hem neemt, komen haar goed bedoelde woorden niet
geloofwaardig over.
Tijd: belangrijkheid en macht
Tijd is moeite en daarom is tijd geld. Binnen een organisatie wordt ook de machtsverhouding
door het gebruik van tijd vastgesteld. De werkgever
kan te allen tijde (binnen de diensttijd), beslag leggen op de tijd van de werknemer. Deze
dient gelijk klaar te staan en dan ook de tijd te nemen.
De werkgever zelf heeft vaker geen tijd. De werknemer kan daarom meestal beter een tijdsafspraak maken. Er wordt dan ook van hem verwacht dat hij dan op tijd is.
Een tijdsaspect dat de mate van belangrijkheid van de boodschap aanduidt is het tijdstip waarop deze wordt gebracht.
In de tijd die we voor onszelf willen nemen, wensen we liever niet gestoord te worden. Als we
thuis zijn worden we daarom ook niet door onze baas gestoord, tenzij
het heel belangijk is. Als iemand ons midden in de nacht opbelt, mogen we aannemen dat de
boodschap wel heel erg belangrijk is.
Hoe ga je zelf met tijd om?
Het is nuttig om verschillende tijdsaspecten van jezelf te onderzoeken. Anderen zien ook hoe
jij met tijd omspringt! Geef je de indruk het altijd druk te hebben, of kan je ook ergens rustig
blijven zitten? Hoe lang blijf je op je werk
praten met een klant? Hoe verdeel je je tijd over je collega's? Hoe lang en hoe vaak trek je
jezelf terug in je kantoor?
Hoe vaak zeg je geen tijd te hebben? Wanneer zeg je dat, en tegen wie? Maar ook: geef je
iemand de tijd om uit te praten? Hoe lang ben je in een
gesprek zelf aan het woord en hoeveel tijdsruimte geef je aan de ander? En tenslotte: hoe lang
kijk je iemand aan?
Dit alle zijn pragmatische aspecten van de communicatie.
Tijd en cultuur
Het besef van tijd en de omgang met tijd verschilt per cultuur. De manier waarop de
bewoners van een land omgaan met tijd, lijkt samen op te gaan met de temperatuur aldaar.
Hoe dichter een land bij de evenaar ligt, hoe kalmer aan de mensen het schijnen te doen. In het
westen (lees noorden), zijn we gewend om 8 uur aaneen te werken in een relatief vlug tempo.
In de zuidelijke landen doet men rustiger aan. In de uren dat het het warmst is wordt een
pauze (siësta) van een paar uur genomen om te rusten. 's Avonds als het
weer is
afgekoeld gaat het leven weer in volle gang verder. Winkels zijn dan open en zelfs de
kinderen spelen nog tot zeer laat buiten. Ook etenstijd is bij hen een paar uur later
dan in het westen. Het kost de westerlingen soms moeite om aan dit andere ritme te wennen.
Tout de Suite!
Ook in communicatief opzicht heeft tijd in de warmere landen een wat andere betekenis. Als je bijvoorbeeld in
Frans West-Afrika aan de buschauffeur vraagt wanneer hij vertrekt, is het antwoord vaak:
"Tout de suite!" (Zo meteen). Het werkelijke vertrek kan dan nog uren, zo niet een dag op zich
laten wachten. Haasten lijkt een woord wat men daar niet kent, hoewel je dat idee weer niet
krijgt wanneer je je aldaar in het stedelijke verkeer mengt.
Piekeren en tobben
In de westerse samenleving wordt tijd gezien als een continue lijn, eendimensionaal en
onomkeerbaar. Onze aandacht wordt vooral gericht op het nabije verleden en de nabije
toekomst. Piekeren en tobben zijn woorden die passen bij dit tijdsbesef. We denken dan na
over wat we gisteren gedaan hebben en vragen ons voortdurend af of we het wel goed gedaan
hebben. Verder denken we aan morgen en hoe moeilijk het dan wel weer zal kunnen zijn.
Latijns-Amerikanen, Arabieren en Aziaten zijn meer op het verleden en het heden gericht.
In de ogen van deze op het verleden en heden gerichte culturen is de westerling rusteloos,
oppervlakkig en ongelukkig. De laatste jaren zijn wij westerlingen ons zelf ook steeds
bewuster van de ongezonde manier waarop we tegen de tijdsaspecten van het leven
aankijken. Hedendaagse therapeuten en trainers in "positief denken" trachten ons een andere
kijk op tijd bij te brengen. We zouden vooral minder moeten piekeren en tobben en meer
bewust moeten leven in het hier en nu. De volgende uitspraak van
Emile Ratelband is een veelzeggend voorbeeld:
Een menselijke klok
Sommige mensen hebben zich misschien afgevraagd wat tijd te maken heeft met lichaamstaal.
Deze website gaat over communiceren zonder woorden en zoals je hebt gezien zegt omgang met tijd veel
over de verhoudingen tussen mensen. Communicatie in tijd is geen lichaamscommunicatie maar wel
non-verbale communicatie. Als je de lichaamstaal op deze pagina hebt gemist zou je eens een blik
kunnen werpen op deze menselijke klok. Als je de instellingen
van de klok gereed hebt zul je zien dat de uitingsvorm van tijd dus toch nog iets menselijks kan hebben!
Meer over tijd: tijd.pagina.nl
tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.
Meer informatie
Hoofdstukindeling
Online bestellen
Informatie
Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of
vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.
|
Boeken op onderwerp:
tijd
time management
ruimte en tijd
stress
haast
onthaasten
tijdsbeeld
|